ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ, ΗΘΙΚΑΙ ΚΑΚΙΑΙ (3)
ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ, ΗΘΙΚΑΙ ΚΑΚΙΑΙ (3)
11. ΠΕΡΙ ΠΟΝΗΡΙΑΣ ΚΑΙ ΚΑΚΙΑΣ
Αντίπαλος κακία τη ακεραιότητι εστίν η πονηρία.
Η πονηρία εστί κακία φοβερά ως έμπνευσις του πονηρού δαίμονος του επιζητούντος την επικράτησιν της εαυτού βασιλείας επί της γης.
«Η
πονηρία μήτηρ πάσης κακίας˙ ζωή δαιμονική. Ο πονηρός φαντάζεται και
εστί σύντροφος του διαβόλου και συνώνυμος αυτώ, διότι αμφότεροι
μετέρχονται τα πονηρά˙ η πονηρία εστί πλάνη και τέχνη διαβολική και
γεννά την διπροσωπίαν και απατηλήν ευλάβειαν». (Ιωάν. Κλίμακος.)
Ο
πονηρευόμενος εγένετο όργανον του πονηρού και κατεδικάσθη ήδη υπό του
Θεού εις όλεθρον, «οι πονηρευόμενοι εξολοθρευθήσονται». (Ψαλμ. λς΄. 9).
Τον
πονηρευόμενον χαρακτηρίζουσιν αι εξής κακίαι, αι μάλλον εμφανείς˙ η
δολιότης, η ανειλικρίνεια, η μνησικακία, το φιλέκδικον, το ψεύδος, η
απάτη, ο φθόνος, η βασκανία, το μίσος, η επιβουλή, η υπόκρισις, η
αδικία, η χαιρεκακία και άπασαι αι λοιπαί κακίαι, αι προάγουσαι την
βασιλείαν του πονηρού επί της γης. Ο τοιούτος έχει ακάθαρτον την
καρδίαν και μισεί και αποστρέφεται το αγαθόν, και αμύνεται τους
εργαζομένους αυτό.
Ουαί τη εκκλησία και τη παροικία εκείνη τη εντυχούση τοιούτου ποιμένος˙ τούτον ουχί το πνεύμα το Άγιον εχειροτόνησεν.
12. ΠΕΡΙ ΜΝΗΣΙΚΑΚΙΑΣ
Αντίστοιχος κακία προς την αρετήν της αμνησικακίας εστίν η μνησικακία.
Η μνησικακία εστί διαρκής ανάμνησις του κακού και διάθεσις έμμονος προς εκδίκησιν.
Η μνησικακία εστί στυγερά κακία κυοφορουμένη εν ψυχή μοχθηρά και αγενεί.
Χαρακτηριστικά
της μνησικάκου ψυχής εισιν η εμπάθεια, η οργή, ο θυμός, το ασυμπαθές,
το αδιάλλακτον, τα ασυγχώρητον και η εκδίκησις.
Ο
μνησίκακος εστιν εικών του πονηρού και πολέμιος των αρχών του
Ευαγγελίου. Ο μνησίκακος εργάζεται, όπως προαγάγη την βασιλείαν του
Σατανά επί της γης.
Ο
μνησίκακος εστιν αλλότριος τω χριστιανισμώ. Ο μνησίκακος ποιμήν
προήχθη κατά θείαν παραχώρησιν, μαρτυρεί δε κατάπτωσιν της εκκλησίας και
έλλειψιν θρησκευτικού συναισθήματος˙ η επισκοπή, εν η ετάχθη επίσκοπος
ο μνησίκακος, παρεδόθη ήδη τω Σατανά. Ουαί δε τοις προχειρίσασιν
αυτόν.
«Κόκκος επί πέτρας προσευχή μνησικάκου» (Πατερικόν).
13. ΠΕΡΙ ΑΦΡΟΣΥΝΗΣ
Αφροσύνη
εστί στέρησις φρονήσεως και διορατικότητος, και πλάνη εν τη αληθεία. Ο
άφρων επίσκοπος εμπίπτει εις επιθυμίας πολλάς, ανοήτους και βλαβεράς
και προς εν τέλος φέρεται, τον όλεθρον και απώλειαν. Ο άφρων εστίν
ασεβής, (Λουκ. ιβ΄. 20) και τον Θεόν αυτόν αρνείται. Η ψυχή του
άφρονος, λέγει ο Γρηγόριος ο Νύσσης, γίνεται φιλοσώματός τις και
σαρκώδης˙ εν τω βλέπειν τα μάταια και άστατα, βλέπει ουδέν˙ σκότος γαρ
εστιν αληθώς η εν τούτοις οξυωπία. Όθεν ο άφρων εν σκότει πορεύεται.
(Γρηγ. Νύσ. μδ΄. 684). Ο δε παροιμιαστής λέγει, ότι οι της αφροσύνης
πόδες κατάγουσιν εις Άδην˙ σφαλεραί δε αι τροχιαί αυτής και ουκ
άγνωστοι. Ο άφρων εστίν όλως ακατάλληλος προς το υψηλόν αξίωμα του
επισκόπου.
Δείτε σχετικά:
-ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ, ΗΘΙΚΑΙ ΚΑΚΙΑΙ (2)
-ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ, ΗΘΙΚΑΙ ΚΑΚΙΑΙ
ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ ΠΟΙΜΑΝΤΙΚΗ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΕΙΣ ΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗΝ ΠΟΙΜΑΝΤΙΚΗΝ
ΜΕΡΟΣ Β΄ ΚΕΦ. Β΄ 11-13
ΕΚΔΟΤΙΚΟΣ ΟΙΚΟΣ ΒΑΣ. ΡΗΓΟΠΟΥΛΟΥ - ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου