Αγίου Ιωάννου Χρυστοστόμου
Επί
πλέον: Πίστευαν ότι θα πεθάνει μεν, αλλά θ' αναστηθεί κι όμως υπέφεραν
τόσο. Αν δεν τον έβλεπαν Αναστημένο, πως δεν θα εξαφανίζονταν και δεν θα
ζητούσαν ν' ανοίξει η γη να τους καταπιεί απ' την απελπισία τους για
την απάτη κι απ' τη φρίκη για τα επερχόμενα; Θ' αντιμετώπιζαν τώρα την
κατακραυγή για την αδιαντροπιά τους. Τι θα είχαν να πουν; Το πάθος το
ήξερε όλος ο κόσμος: Τον κρέμασαν σε ψηλό ικρίωμα, ήταν μέρα μεσημέρι,
μέσα στην πρωτεύουσα και στην πιο μεγάλη γιορτή που κανένας δεν ήταν
δυνατό ν' απουσιάζει.
Την
Ανάσταση όμως δεν την είδε κανείς απ' τους άλλους. Κι αυτό δεν ήταν
μικρό εμπόδιο για να τους πείσουν. Πώς λοιπόν θα μπορούσαν να βεβαιώσουν
στεριά και θάλασσα για την Ανάσταση; Και γιατί, πες μου, αφού σώνει και
καλά ήθελαν να το κάνουν αυτό, δεν εγκατέλειπαν την Ιουδαία αμέσως, να
πάνε στις ξένες χώρες; Αλλά δεν θαυμάζεις ότι έπεισαν πολλούς και μέσα
στην Ιουδαία;
Είχαν
την τόλμη να παρουσιάσουν τα τεκμήρια της Αναστάσεως στους ίδιους τους
φονείς, σ' εκείνους που τον σταύρωσαν και τον έθαψαν, στην ίδια την πόλη
όπου αποτολμήθηκε το φοβερό κακούργημα. Ώστε και όλοι οι έξω ν'
αποστομωθούν. Γιατί όταν οι «σταυρώσαντες» γίνονται «πιστεύσαντες», τότε
και η παρανομία της σταυρώσεως βεβαιώνεται και λάμπει η απόδειξη της
Αναστάσεως.
Για
να ελκύονται όμως τα πλήθη σημαίνει πως οι μαθηταί έκαναν θαύματα. Αν
όμως δεν αναστήθηκε και μένει νεκρός, πώς οι απόστολοι θαυματουργούσαν
στο όνομα του; Πως πάλι, αν δεν έκαναν θαύματα, έπειθαν; Και αν μεν
έκαναν -και βεβαίως έκαναν- είχαν Θεού δύναμη. Αν όμως δεν έκαναν και εν
τούτοις κυριαρχούσαν παντού, θα ήταν ακόμη πιο αξιοθαύμαστο, θα ήταν το
μέγιστο θαύμα, αν χωρίς θαύματα διέσχιζαν και κυρίευαν την οικουμένη
δώδεκα φτωχοί και αγράμματοι άνθρωποι.
Ασφαλώς
ούτε με τα πλούτη ούτε με τη σοφία τους επεκράτησαν οι ψαράδες. Ώστε
και χωρίς να θέλουν κηρύττουν ότι μέσα τους ενεργούσε η θεία δύναμη της
Αναστάσεως. Γιατί είναι τελείως αδύνατο ανθρώπινη δύναμη να κατορθώσει
ποτέ τέτοια εκπληκτικά πράγματα.
Προσέξτε
με πολύ εδώ, γιατί αυτά είναι αναμφισβήτητες αποδείξεις της Αναστάσεως.
Γι' αυτό και θα επαναλάβω: Αν δεν αναστήθηκε, πώς έγιναν αργότερα στο
όνομά του μεγαλύτερα θαύματα; Κανείς βέβαια δεν κάνει μετά τον θάνατό
του μεγαλύτερα θαύματα απ' όσα όταν ζούσε. Ενώ εδώ μετά τον θάνατο του
Χριστού γίνονται θαύματα μεγαλύτερα και κατά τον τρόπο και κατά τη φύση:
Κατά τη φύση ήταν μεγαλύτερα, γιατί ποτέ η σκιά του Χριστού δεν
θαυματούργησε. Ενώ οι σκιές των αποστόλων έκαναν πολλά θαύματα. Κατά τον
τρόπο πάλι ήταν μεγαλύτερα, επειδή τότε μεν ο ίδιος ο Κύριος πρόσταζε
και θαυματουργούσε. Μετά τη Σταύρωση όμως και την Ανάστασή του οι δούλοι
του επικαλούμενοι απλώς το σεβάσμιο και άγιο όνομά του μεγαλύτερα και
εκπληκτικώτερα επιτελούσαν. Έτσι δοξαζόταν κι ακτινοβολούσε πιο πολύ η
δύναμή του.
Γι'
αυτό οι άγιοι Πατέρες όρισαν να διαβάζονται αμέσως μετά τον σταυρό και
την Ανάστασή του, οι «Πράξεις» που περιγράφουν τα θαύματα των αποστόλων
και κατ' εξοχήν επικυρώνουν την Ανάσταση, για να έχουμε σαφή και
αναμφισβήτητη της Αναστάσεως την απόδειξη: Δεν τον είδες Αναστάντα με τα
μάτια του σώματος; Αλλά τον βλέπεις με τα μάτια της πίστεως. Δεν τον
είδες με τα «όμματα» τούτα; Θα τον δεις με τα θαύματα εκείνα. Των
θαυμάτων η επίδειξη σε χειραγωγεί στης Αναστάσεως την απόδειξη.
Θέλεις
όμως να δεις και τώρα θαύματα; Θα σου δείξω. Και μάλιστα πιο μεγάλα απ'
τα προηγούμενα: Όχι ένα νεκρό ν' ανασταίνεται, όχι ένα τυφλό να
ξαναβλέπει, αλλά τη γη ολόκληρη να εγκαταλείπει το σκοτάδι της πλάνης.
Μεγίστη
απόδειξη της Αναστάσεως είναι ότι ο Εσφαγμένος Χριστός έδειξε μετά τον
θάνατο τόση δύναμη, ώστε έπεισε τους ζωντανούς να περιφρονήσουν και
πατρίδα και σπίτι και φίλους και συγγενείς και την ίδια τη ζωή τους για
χάρη του και να προτιμήσουν μαστιγώσεις και κίνδυνους και θάνατο. Αυτά
δεν είναι κατορθώματα νεκρού κλεισμένου στον τάφο, αλλά αναστημένου και
ζωντανού.
Πρόσεξε
παρακαλώ· Οι απόστολοι, όταν μεν ζούσε ο Διδάσκαλος από τον φόβο τους
τον πρόδωσαν κι εξαφανίσθηκαν όλοι. Ο Πέτρος μάλιστα τον αρνήθηκε με
όρκο τρεις φορές. Όταν όμως πέθανε ο Χριστός, αυτός που τον αρνήθηκε
τρεις φορές και πανικοβλήθηκε μπροστά σε μιαν υπηρετριούλα, τόσο απότομα
άλλαξε, ώστε ν' αψηφήσει ολόκληρο λαό και μέσ' στη μέση του Ιουδαϊκού
όχλου να διακηρύξει ότι ο σταυρωθείς και ταφείς αναστήθηκε εκ νεκρών την
τρίτη ήμερα και ότι ανέβηκε στα ουράνια. Και τα κήρυξε όλα αυτά χωρίς
να υπολογίσει τη φοβερή μανία των εχθρών και τις συνέπειες.
Πού
βρήκε αυτό το θάρρος; Πού αλλού παρά στην Ανάσταση. Τον είδε και
συνομίλησε μαζί του και άκουσε για τα μέλλοντα αγαθά, κι έτσι έλαβε
δύναμη να πεθάνει γι' Αυτόν και να σταυρωθεί με την κεφαλή προς τα κάτω.
Το
εξόχως σπουδαίο είναι ότι όχι μόνο ο Πέτρος και ο Παύλος και οι λοιποί
απόστολοι, αλλά και ο Ιγνάτιος, που ούτε καν τον είδε ούτε απόλαυσε τη
συντροφιά του, έδειξε τόση προθυμία για χάρη του, ώστε γι' Αυτόν
πρόσφερε θυσία τη ζωή του.
Και
μόνο ο Ιγνάτιος και οι απόστολοι; Και γυναίκες καταφρονούν τον θάνατο,
που, πριν αναστηθεί ο Χριστός, ήταν φοβερός και φρικώδης ακόμη και σε
άνδρες και μάλιστα αγίους.
Ποιος
τους έπεισε όλους αυτούς να περιφρονήσουν την παρούσα ζωή; Φυσικά δεν
είναι κατόρθωμα ανθρώπινης δυνάμεως να πεισθούν τόσες μυριάδες, όχι μόνο
ανδρών, αλλά και γυναικών και παρθένων και μικρών παιδιών, να πεισθούν
να θυσιάσουν την παρούσα ζωή, να τα βάλουν με θηρία, να περιγελάσουν τη
φωτιά, να καταπατήσουν κάθε είδος τιμωρίας και να σπεύσουν προς τη
μέλλουσα ζωή!
Και
ποιος, παρακαλώ, τα κατόρθωσε όλ' αυτά; Ο νεκρός; Αλλά τόσοι νεκροί
υπήρξαν και κανένας δεν έκανε τέτοια πράγματα. Μήπως ήταν μάγος και
αγύρτης; Πλήθος μάγοι και αγύρτες και πλάνοι πέρασαν, αλλά ξεχάστηκαν
όλοι, χωρίς ν' αφήσουν το παραμικρό ίχνος· μαζί με τη ζωή τους έσβησαν
κι οι μαγγανείες τους. Η φήμη όμως κι η δόξα κι οι πιστοί του Χριστού
κάθε μέρα αυξάνουν κι απλώνονται σ' όλη την οικουμένη.
Οι άπιστοι φρίττουν κι οι πιστοί διακηρύττουν:
Χριστός ανέστη! Αληθώς Ανέστη!
«Αυτώ η δόξα και το κράτος εις τους αιώνας των αιώνων. Αμήν».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου