Πέμπτη 8 Μαΐου 2014

Βάζουμε στὴ θέση τοῦ Θεοῦ φαντασιώσεις π.Λουδοβῖκος Νικόλαος

Βάζουμε στὴ θέση τοῦ Θεοῦ φαντασιώσεις π.Λουδοβῖκος Νικόλαος

Συνέντευξη στὸ Γιῶργο Κιούση 
«Τὸ πραγματικὸ πρόβλημα τῶν καιρῶν μας δὲν εἶναι ἡ ἀθεΐα, ἀλλὰ ἡ πολυθεΐα καὶ μάλιστα μὲ τὴ μορφὴ τῆς εἰδωλολατρίας. Δημιουργεῖται κίνδυνος ἐπειδὴ τοποθετοῦμε στὴ θέση τοῦ ἀγαπητικοῦ καὶ θυσιαζόμενου ταπεινοῦ Θεοῦ τοῦ Χριστοῦ τὰ ἀλαλάζοντα Τέρατα τῶν ναρκισσιστικῶν μας φαντασιώσεων γιὰ Ἰσχὺ καὶ Κυριαρχία». Μιλᾶμε μὲ τὸν π. Νικόλαο Λουδοβίκο, ὁ ὁποῖος διδάσκει Θεολογία καὶ Φιλοσοφία στὸ Ὀρθόδοξο Ἰνστιτοῦτο τοῦ Κέμπριτζ καὶ στὴν Ἀνωτάτη Ἐκκλησιαστικὴ Ἀκαδημία Θεσσαλονίκης. Βαθὺς γνώστης τῆς εὐρωπαϊκῆς σκέψης, ἀπὸ τοὺς σημαντικότερους Ἕλληνες θεολόγους.

Πῶς βιώνει ὁ σημερινὸς ἄνθρωπος τὸ γεγονὸς τοῦ Πάσχα; 
«Πέρα ἀπὸ τὸ συγκινησιακὸ καὶ ἑορταστικὸ διάκοσμο, συντελεῖται στὶς μέρες αὐτὲς μία συγκλονιστικὴ ὑπαρξιακὴ ἀποκάλυψη: πῶς ὁ Θεὸς κατέρχεται στὴ συνθήκη τοῦ χάους καὶ τοῦ παραλογισμοῦ μου, ἀγαπώντας με, μὲ τίμημα τὴ σταύρωσή του ἀπὸ μένα. Ὁ Θεὸς μὲ νοιάζεται καὶ αὐτὸ τοῦ στοιχίζει -ὅταν ὅλοι θέλουν νὰ μοῦ ἐπιβληθοῦν, αὐτὸς ἀσκεῖ τὴν ἐλευθερία του γιὰ σχέση μαζί μου ὄχι ὡς θέληση γιὰ δύναμη ἀλλὰ ὡς ἀγάπη, θυσιάζεται, ταπεινώνεται, γίνεται ὁ μεγάλος χαμένος, γιὰ μένα. Ὁ Χριστὸς σταυρώνεται γιατί μόνον ἔτσι ἀγαπᾶς πραγματικὰ τὸν πραγματικό, θρυμματισμένο ἄνθρωπο. Ἡ Ἀνάσταση εἶναι ἔτσι ὁ τελικὸς προσωπικός του θρίαμβος τῆς ἐπώδυνης περιχώρησης ὅλων: τῶν Ἰουδαίων, τῶν Ρωμαίων, τῶν Ἑλλήνων, καθὼς φυσικὰ καὶ τῶν τρομαγμένων καὶ μπερδεμένων μαθητῶν. Ὁ θάνατος καὶ τὸ κακὸ νικιοῦνται ταυτόχρονα μέσα στὸν ἀγαπητικὸ ἐναγκαλισμὸ τοῦ Γολγοθᾶ: "ἤπλωσας τὰς παλάμας καὶ ἥνωσας τὰ τὸ πρὶν διεστῶτα"».

Τί θὰ λέγατε σ' ἕναν συνάνθρωπο ποὺ αὐτὲς τὶς μέρες ζεῖ τὸ δικό του Γολγοθᾶ (ἄστεγος, ἄνεργος, ἄρρωστος); 
«Βρισκόμαστε ὅλοι σταυρωμένοι στὸν Γολγοθᾶ τῆς ἱστορίας. Νὰ κάνουμε τὸν προσωπικό μας σταυρὸ ἀναζήτηση τοῦ σταυροῦ τοῦ Χριστοῦ. Ὁ σταυρὸς τοῦ Χριστοῦ εἶναι ὁ μόνος μὴ τραγικὸς σταυρός, διότι εἶναι ὁ Ἀναστάσιμος σταυρὸς τῆς αὐτοπροσφορᾶς στὸν Θεὸ καὶ στοὺς ἄλλους. Δὲν τρομάζει τὸν ἄνθρωπο ὁ πόνος ἀλλὰ ἡ ἔλλειψη νοήματος, ἔλεγε ὁ Ἐπίκτητος. Νὰ γίνουν οἱ συμφορὲς ἀναζήτηση βαθιά τοῦ Θεοῦ, γιατί αὐτὸς εἶναι τὸ πραγματικὸ ἀντικείμενο τῆς ἐπιθυμίας τοῦ ἀνθρώπου, πέρα ἀπὸ τὰ ποικιλώνυμα αἰτήματα, τὸ βαθὺ νόημα ποὺ θεραπεύει ὅλες τὶς ἐλλείψεις».

Πρὶν ἀπὸ λίγες ἡμέρες ὁ π. Φιλόθεος Φάρος εἶπε ὅτι «οἱ περισσότεροι ἱερωμένοι εἶναι ποιμαντικὰ ἀνύπαρκτοι, δὲν ἔχουν σταθεῖ στὸ πλευρὸ ἑνὸς ἀνθρώπου ποὺ ἔχει ἀνάγκη». Συμφωνεῖτε; 
«Ἡ συνεχὴς διατυμπάνιση τοῦ κακοῦ προκαλεῖ ἀνασφάλεια, βία, ἐπιθετικότητα, καθὼς καὶ ἀντίρροπες τάσεις αὐτοπροβολῆς. Νὰ δείξουμε καὶ λίγο τὸ καλό; Συνάντησα προσωπικὰ σειρὰ ὁλόκληρη ἁγίων κληρικῶν καὶ μοναχῶν ποὺ κατόρθωσαν νὰ μεταβάλουν τὸν ἄσχετο πρὸς τὴν ἐκκλησία μαθητὴ τοῦ Φρόιντ καὶ τοῦ Χάιντεγκερ σὲ θεολόγο καὶ κληρικό. Αἰσθάνομαι δραματικὰ ἐλλιπὴς ἀπέναντί τους».

«Νὰ μὴ χάσουμε τὰ πάθη. Νὰ τὰ μεταβάλλουμε», ἔχετε πεῖ. Πῶς τὸ ἐννοεῖτε;

«Ὁ χριστιανισμὸς εὐτυχῶς δὲν εἶναι οὔτε πλατωνισμὸς οὔτε στωικισμός. Τὸ καθετὶ πάνω στὸ σῶμα μας καὶ τὴν ψυχὴ μας εἶναι θεόπλαστο καὶ ὡς ἐκ τούτου ἀπολύτως ἱερό. Ἀπομένει στὴν ἐλευθερία μου νὰ θυμώνω, νὰ ἐρωτεύομαι, νὰ παίζω, νὰ δημιουργῶ, νὰ τρώγω, νὰ χαίρομαι καὶ νὰ λυπᾶμαι μ' ἕναν τρόπο ποὺ μὲ φέρνει ὅλο καὶ πιὸ κοντὰ στὴ θεία πηγὴ τοῦ εἶναι μου: αὐτὸ σημαίνει ἡ Ἐνσάρκωση. Ὁ Θεὸς δὲν μὲ καλεῖ νὰ δραπετεύσω ἀπὸ τὸν κόσμο του ἀλλὰ νὰ τὸν μεταβάλλω σὲ τόπο φανέρωσής του».

«Ἑορτῶν ἑορτὴ καὶ πανήγυρις πανηγύρεων», ἡ Ἀνάσταση; 
«Ὁ χριστιανισμὸς εἶναι βαθὺς ἐχθρὸς κάθε εἴδους ἰδεαλισμοῦ, ἐπειδὴ ὁ ἴδιος δὲν εἶναι τίποτε ἄλλο παρὰ ἱερὸς ὑλισμός. Ἡ Ἐνσάρκωση δὲν εἶναι παρὰ ἡ καταξίωση τῆς ὕλης καὶ τῆς ἱστορίας ὅταν αὐτὰ προσφέρονται στὸν Θεὸ καὶ στοὺς ἄλλους. Ὕλη (ἀκόμα καὶ ἡ ψυχὴ τοῦ ἀνθρώπου, κατὰ τοὺς Πατέρες, εἶναι λεπτότατης ὑλικῆς ὑφῆς!), ἱστορία καί, ἐν τέλει, ὑπαρξιακὴ κοινότητα ἐν τῷ Θεῷ (ὡς Σῶμα Χριστοῦ, θεολογικότερα) συναποτελοῦν τὸ ὑπαρξιακὸ καὶ ὀντολογικὸ γεγονὸς τῆς Ἐκκλησίας».

Σᾶς ἐνοχλεῖ ποὺ πολλὲς φορὲς κοσμικὲς ἀκρότητες καὶ ἀνέσεις «ποιμεναρχῶν» γίνονται στὸ ὄνομα τοῦ Θεοῦ; 
«Πράγματι, ὁ Ἰούδας ὑπῆρξε ἕνας ἀπὸ τοὺς μαθητὲς τοῦ Χριστοῦ. Πολὺ περισσότερο προσωπικὰ ἐνοχλοῦμαι ὅταν στὴ θέση τῆς παραπάνω ἀντίληψης γιὰ τὴν Ἐκκλησία ἐγκαθίσταται μία τελείως ἀνόητη θεώρησή της ὡς κοσμικοῦ Ἱδρύματος, ποὺ εἴτε δῆθεν ἐθναρχεύει εἴτε ἀσχολεῖται νευρωτικὰ μὲ τὴν ἀστυνόμευση τῶν ἠθῶν τῶν ἄλλων: αὐτὴ εἶναι μία Ἐκκλησία χωρὶς καμιὰ πρόταση ζωῆς».

Τελικὰ πῶς θὰ καταφέρουμε τὴν Ἀνάσταση νὰ τὴ βιώσουμε κάθε στιγμὴ ὡς κατάσταση αἰωνιότητας, ὡς ἡ αἰωνιότητα τῆς κάθε στιγμῆς μας; 
«Ἀνάσταση εἶναι τὸ ἄνοιγμα στὴν περιχώρηση (τὴ συν-χώρηση), ἡ ἐλευθερία ποὺ γίνεται ἀγάπη μέσω τοῦ σταυροῦ: νὰ ἡ αἰωνιότητα. Πρόκειται γιὰ τὸ τέλος τῆς βασιλείας τοῦ μαρκησίου Ντὲ Σάντ: οἱ ἄλλοι παύουν νὰ εἶναι "ἀντικείμενα τοῦ ἑαυτοῦ" μου (γιὰ νὰ θυμηθοῦμε τὸν Κόχουτ) καὶ εἰσερχόμαστε στὴν ὑπαρξιακὴ αὐθεντικότητα μέσω τῆς ἀνακάλυψης τῶν ἄλλων μέσα στὸν ἑαυτὸ καὶ τοῦ ἑαυτοῦ μέσα στοὺς ἄλλους».


ΣΧΟΛΙΟ : Πρέπει νά τού αναγνωρίσουμε πώς ξέφυγε από τήν προσοχή τών ορθοδόξων καί πουλάει πίστη. Συμμετέχει στούς διαλόγους, αλλά τόσα χρόνια τώρα δέν μάς έχει ενημερώσει γιά τά σκοτεινά παρασκήνια καί τή δικτατορία τού Ζηζιούλα, στά οποία συμμετέχει. Εκμεταλλέυτηκε τό όνομα Καίμπριτζ, όπως ο Παπανδρέου τό όνομά του.
Εργάζεται σέ μιά εκκλησιαστική σχολή πού διευθύνεται από τόν Κάλλιστο Γουέαρ καί χρηματοδοτήθηκε από τόν Σόρος, η οποία βρίσκεται στήν πόλη τού Καίμπριτζ.

Άς δούμε όμως τί σόϊ θεολόγος είναι μέ τά δεδομένα πού μάς έδωσε :
« Χριστς σταυρώνεται γιατί μόνον τσι γαπς πραγματικ τν πραγματικό, θρυμματισμένο νθρωπο
Τ καθετ πάνω στ σμα μας κα τν ψυχ μας εναι θεόπλαστο κα ς κ τούτου πολύτως ερό. πομένει στν λευθερία μου ν θυμώνω, ν ρωτεύομαι, ν παίζω, ν δημιουργ, ν τρώγω, ν χαίρομαι κα ν λυπμαι μ' ναν τρόπο πο μ φέρνει λο κα πι κοντ στ θεία πηγ το εναι μου: ατ σημαίνει νσάρκωση.
Θες κατέρχεται στ συνθήκη το χάους κα το παραλογισμο μου, γαπώντας με, μ τίμημα τ σταύρωσή του π μένα.
Θες δν μ καλε ν δραπετεύσω π τν κόσμο του λλ ν τν μεταβάλλω σ τόπο φανέρωσής του.
χριστιανισμς εναι βαθς χθρς κάθε εδους δεαλισμο, πειδ διος δν εναι τίποτε λλο παρ ερς λισμός.»
Πώς αρμόζουν όλα αυτά μαζί καί οι χριστιανοί συμπεραίνουν ότι ο άνθρωπος αυτός είναι ορθόδοξος; Πώς φαίνεται ότι είναι ιερεύς; ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ Η ΘΕΟΤΟΚΟΣ; Χωρίς τήν οποία δέν υφίσταται ενσάρκωση; Δέν προηγείται η πίστη τής αγάπης; ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΒΑΠΤΙΣΜΑ; Δέν υποτίθεται ότι είναι ιερεύς;
Είμαστε θρυμματισμένοι ή ελεύθεροι; Η ιστορία καί ο κόσμος τών ανθρώπων είναι ιερά ή προϊόντα τής υπερηφανείας μας;
Εάν είναι ιερά, καί τά πάθη ανήκουν στήν ελευθερία, τότε ποιός είναι ο σταυρός; Τά πάθη τής ψυχής στήν αρχαία φιλοσοφία μεταμορφώνονται μέ τήν γνώση σέ αρετές καί αποκτούν τό μέτρο τού αρχαίου εαυτού.
Τί σχέση έχουν τά πάθη καί οι αρετές μέ τίς εντολές τού Κυρίου;
Τό είναι μας, η ουσία μας, είναι ο τόπος Θεού; Αυτή δέν είναι η διδασκαλία τού Ακινάτη;
ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ Η ΠΤΩΣΗ; Η ΜΕΤΑΝΟΙΑ;
Νά προσφέρω τόν κόσμο στόν Θεό, είναι τό νόημα τής εκκλησιαστικής ζωής; Αυτό δέν έκανε ο Φαρισαίος;
Πώς είναι υλισμός η χριστιανική ζωή; Ο ιδεαλισμός καί ο υλισμός δέν ταυτίζονται στήν φιλοσοφία; Τί σχέση έχει ο γερμανικός ιδεαλισμός μέ τόν Νού;
Ο εαυτός καί ο άλλος  δέν είναι απόηχος τής διδασκαλίας τού Αυγουστίνου; Δέν πήρε τή θέση τού όλου η σχέση τού Αυγουστίνου;
Υλιστής είναι ο Χάϊντεγκερ καί ο Φρόϋντ. Πώς σέ βοήθησαν οι γέροντες νά γίνεις χριστιανός αφού συνεχίζεις νά είσαι υλιστής.
Ο Πορφύριος φεύγοντας μάς προειδοποίησε : κανένας δέν μέ ρώτησε γιά τόν Χριστό. Δεν σέ εξαίρεσε Λουδοβίκο.
Παραμένουμε στήν απορία μας : Γιατί αυτός ο άνθρωπος θεωρείται ορθόδοξος;
Αμέθυστος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου